Vedtægter, løbskriterier m.m.

Løbskriterier

Halvmarathon Danmarks regler for ranglistekvalificerende halvmarathonløb

 

Følgende kriterier skal være opfyldt, for at et halvmarathonløb kan tælles med på Halvmarathon Danmarks rangliste:

  1. Løbet skal offentliggøres på et offentligt medie – f.eks. www.motionslob.dk, www.motiondanmark.dk, my.raceresult.com og/eller en hjemmeside – med oplysning om startsted og -tidspunkt mindst 72 timer før start. Løbet kan opslås med links til detaljer på offentligt tilgængelige sociale sites, hvis man ikke skal være medlem af disse sites for at se oplysningerne.
    Der kan søges dispensation for 72 timers reglen hos bestyrelses næstformand.

  2. En resultatliste fra løbet skal offentliggøres senest 1 uge efter løbet på medier jvf. § 1.

  3. Halvmaratonløbet er 21,0975 km. En uden- eller indendørs DAF-opmålt (Jones Counter anvendes) rute er 21,0975 km + 1 promille (usikkerheden på Jones Counteren). En GPS-opmålt udendørs rute bør være 21,0975 km + 1 procent (usikkerheden på GPS-ure). En indendørs rute opmålt med et kvalitetsmålehjul bør være 21,0975 km + 1 procent. Opmåling af korrekt distance er suverænt løbsarrangørens ansvar.

  4. Den løbsansvarlige præsenterer ruten og starter løbet. Alle deltagere skal løbe samme rute. Ruten må ikke ændres undervejs, medmindre force majeure (f.eks. væltede træer, isdannelse eller trafikuheld) nødvendiggør en ændring umiddelbart inden eller under løbet.

  5. Minimum 3 halvmarathonløbere skal stille til start og gennemføre løbet.

  6. Ved socialløb, hvor der er flere starter, og man løber i adskillige grupper, gælder løbskriterierne for hver enkelt start. Dog accepteres fælles annoncering og fælles resultatliste.
    Løbere i en start ved et socialløb opnår samme fælles tid, medmindre de løber langsommere end tiden for den gruppe, der er startet samtidigt; i så fald anføres den faktiske sluttid.
    eks. hvis man starter i en gruppe med sluttid 2t15m, men løber langsommere og slutter med 2t25m, så noteres tiden 2t25m.

  7. Tidlig start tillades, hvis forventet sluttid er mere end 30 minutter efter løbets varighed. Anbefalet varighed: 3 timer.

  8. Hvis der ved løbet også er officielt marathonløb, gælder Klub 100 Marathons løbskriterier for marathonløb. I så fald er halvmarathonløbet godkendt med kun én halvmarathonløber og opefter, såfremt at marathonløbet er godkendt.

  9. Godkendte løb er ikke begrænset til løb i Danmark, men gælder løb fra hele verden såfremt løbet overholder §1-8

  10. Regler for Cannonballs (herunder basicløb)
    1. Løberen er selv ansvarlig for at få målt sin sluttid.
    2. Uret må ikke stoppes undervejs.
    3. Urets autopause-funktion skal være deaktiveret.

  11. Den enkelte løber bedømmer selv, om et løb opfylder §1-9, og dermed kan tælles med på ranglisten. Løbere er velkomne til at kontakte bestyrelsen på bestyrelse@halvmarathondanmark.dk for rådgivning. Bestyrelsen foretager som udgangspunkt ikke afgørelser.


Godkendt på den stiftende generalforsamling den 7. juni 2020

Bestyrelsens forretningsorden

 Der afholdes 4 bestyrelsesmøder pr. regnskabsperiode. De afholdes typisk online via Teams, Zoom, Facebook chat eller lign.


 I forbindelse med første ordinære bestyrelsesmøde efter generalforsamlingen aftales datoer for og forventede temaer på de 4 møder inklusive, hvem der er ansvarlig for hvilke temaer. Formanden og sekretæren er ansvarlige for udkastet til planen, som bestyrelsen diskuterer og godkender senest 1 måned efter generalforsamlingen.


 Bestyrelsen skal ligeledes drøfte og eventuelt ændre i nærværende forretningsorden for bestyrelsens arbejde. Bestyrelsens opgavefordeling er anført her. Opgaverne skal fordeles hurtigst muligt efter bestyrelsens konstituering.


 Sekretæren er ansvarlig for udsendelse af forslag til dagsorden senest 14 dage inden et bestyrelsesmøde. Bestyrelsen skal hurtigt herefter kommentere og godkende forslaget. Samtlige tunge emner bør være dækket af skriftlige oplæg.


 Formanden og sekretæren er ansvarlige for indkaldelse og gennemførelse af generalforsamlingen i henhold til Halvmarathon Danmarks vedtægter. Formandens beretning skal være kommenteret og godkendt af bestyrelsen på et bestyrelsesmøde i god tid inden generalforsamlingen.


 Næstformanden overtager formandens opgaver i formandens fravær i perioder op til 3 måneder. Ved længere fravær vælges en ny formand.


 Sekretæren skriver referat af bestyrelsesmøder og generalforsamling. Senest 1 uge efter møderne sendes referatet til kommentering i bestyrelsen. Senest 14 dage efter møderne udsendes endeligt, godkendt referat.


 Kassereren sikrer, at der til generalforsamlingen kan indstilles et årsregnskab til godkendelse. Regnskabet skal være revideret af foreningens revisor. Planen for årsregnskabsprocessen koordineres med formanden i forbindelse forberedelse af generalforsamlingen.


 Kassereren er ansvarlig for at udarbejde et budget og forslag til medlemskontingent for det kommende regnskabsår. Budget og kontingent skal være indstillet til og godkendt af bestyrelsen, så det kan udsendes med generalforsamlingsmaterialet – jvf. vedtægterne.


 Kassereren giver på hvert bestyrelsesmøde en status på foreningens økonomi og væsentlige indtægter og udgifter siden forrige bestyrelsesmøde. Foreningens økonomi holdes op imod det budget, som er godkendt på den seneste generalforsamling.


 Alle afstemninger i bestyrelsen afgøres ved simpelt flertal. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende.


 Ud over de faste opgaver, der påhviler formand, næstformand, kasserer og sekretær, som beskrevet i punkterne 2-10 og i vedtægterne, skal bestyrelsen varetage følgende opgaver:

  1. Rabataftaler med inden- og udenlandske løbsarrangementer
  2. Rabataftaler med øvrige samarbejdsarbejder – f.eks. tøj, sko og andet løbeudstyr
  3. Kontakt til leverandører af diverse merchandise – f.eks. bannere, klistermærker, medaljer
  4. Hjemmeside
  5. Markering af jubilarer (100, 200, 300…)
  6. Gennemgang af ansøgninger om optagelse i Halvmarathon Danmark
  7. Godkendelse af dispensation for 72 timers reglen
  8. Sociale medier – f.eks. Facebook, Instagram, Twitter
  9. Besvarelser af henvendelser fra medlemmer og andre
  10. Repræsentere Halvmarathon Danmark generelt


 Ved eksterne henvendelser til bestyrelsen om fortolkning af og synspunkter om vedtægter, løbskriterier m.v. skal hele bestyrelsen altid involveres, inden der afsendes et formelt svar. Generelt skal bestyrelsen altid inddrages i sager, som kunne have eller kunne føre til offentlig interesse. Eventuelle modparter i sager skal instrueres/opfordres i ikke at omtale dialogen med bestyrelsen, før der foreligger en eventuel afgørelse. Modparter opfordres således til ikke at føre deres sager på sociale medier.


 Alle dokumenter, som behandles i bestyrelsesregi, skal være tilgængelige for alle bestyrelsesmedlemmer og suppleanter via teammappen i Halvmarathon Danmarks Dropbox Pro.

 

Opdateret den 7. juni 2020

Bestyrelsens opgaver